Focus op ondersteunend les geven
8-Jarigen schrijven sprookjes, maken figuren en spelen toneel in de Deense les.

Helle, lerares

Grappig en educatief, maar met kleine aanpassingen voor de volgende keer

'De kinderen zeggen allemaal dat ze veel plezier gehad hebben tijdens het proces en ook in educatief opzicht hebben ze de doelen van het centrale lesthema bereikt. Alleen één ding moet de volgende keer anders gedaan worden, namelijk het versieren van de poppen. Om droogtijd te verkorten en om het nog makkelijker te maken, gebruikten we zachte krijtjes i.p.v. verf. De zachte krijtjes hebben echter het nadeel te vlekken waardoor de zelfklevende foam letters niet goed plakten op de poppen.'

Met sprookjes als thema heeft groep 4 van de Halgård School in Holstebro een lesthema afgerond met creativiteit en bijbehorende benodigde producten. De Deense lerares, Helle Østrup-Kristensen, maakt vaak gebruik van de optie ondersteunend lesgeven. Het heeft volgens haar en haar collega's vele voordelen. Één van de voordelen is dat de motivatie van de kinderen wordt geintensiveerd als het lesgeven wordt gevarieerd. 
Hier een glimp van de gedachten en ervaringen van Helle met sprookjes als centraal thema gecombineerd met praktische creativiteit. 
De academische bedoeling was de kinderen bekend te maken met de drie-delige verhaalstructuur (begin, midden en eind) Het omvat ook het herkennen van de verschillen als ook interne en externe persoonlijke karakteristieken. En ook het luisteren naar en het oefenen van intonatie bij het hardop lezen.

Sprookjes zijn het product van een goede fantasie. Daarom was dit een ideale gelegenheid om ook andere activiteiten in het proces te betrekken, legt Helle uit. Daarom moesten de kinderen zowel het sprookje schrijven als opvoeren met levensechte, zelfgemaakte poppen met onderscheidende karakteristieken.

De kinderen gebruikten zichzelf als model voor de grote poppen. Elke pop was gemaakt van aan elkaar geniet imitatiestof gevuld met krantenpapier.

De externe karakteristieken van elke pop werden gemaakt met zacht krijt en de interne karakteristieken verschenen als tekst op de kleding met zelfklevende letters van foam.

De kinderen noteerden in groepen sleutelwoorden van hun sprookjes, volgens de drie-delige verhalenstructuur (begin, midden en einde)

Voor de uiteindelijke opvoering van het toneelstuk, repeteerden de kinderen hun zinnen en de juiste klemtoon.