Over de 10 vormen van intelligentie

Over de 10 vormen van intelligentie

Theoretisch wordt intelligentie niet alleen gemeten op intellectueel begrip. Intelligentie is een veel breder concept dat onderwijs, zelfbeeld, sociale vaardigheden, het vermogen om waar te nemen, te herinneren, aan te passen, resoneren, classificeren, filosoferen, etc.

1. BEELDEN-WIJS


Visueel ruimtelijke intelligentieActiviteiten waarbij kinderen vaardigheden moeten gebruiken als waarnemen, herkennen en zich uitdrukken binnen de ruimtelijke, echte wereld.

Versterkt door projecten waarbij kinderen vaardigheden moeten gebruiken als waarnemen, herkennen en zich uitdrukken binnen de ruimtelijke, echte wereld. 

Geschikte activiteiten: modelleren, gieten, maken van papier-maché, kaarsen en snoepjes.

 


 

2. LEVENS-WIJS


Existentiële intelligentie​: Activiteiten waarbij kinderen gaan herkennen dat het leven voor ieder kind anders is.

Versterkt door projecten waarbij kinderen gaan herkennen dat het leven voor ieder kind anders is.

Geschikte activiteiten: tekenen, verven en het maken van collages. Collages kunnen ook worden gebruikt als visuele documentatie van de nieuw verworven kennis.

 


 

3. INTUÏTIEF-WIJS


Intuïtieve intelligentieActiviteiten waarbij kinderen hun vermogen moeten gebruiken om gevolgen te voorspellen.

Versterkt door projecten waarbij kinderen hun vermogen moeten gebruiken om gevolgen te voorspellen.

Geschikte activiteiten: experimenteren met nieuwe creatieve materialen en voorwerpen verzameld in de natuur, kleuren mengen, het gebruik van lijm, tape en vernis. 

 


 

4. ZELF-WIJS


Persoonlijke intelligentie​: Activiteiten die het zelfbewustzijn van kinderen bevorderen en hen leert keuzes te maken, ook als hun omgeving niet dezelfde mening is toegedaan.

Versterkt door projecten die het zelfbewustzijn van kinderen bevorderen en hen leert keuzes te maken, ook als hun omgeving niet dezelfde mening is toegedaan.

Geschikte activiteiten: alles met een gevarieerd aanbod van materialen waarbij keuzes gemaakt moeten worden voor een persoonlijke creatie.

 


 

5. FYSIEK-WIJS


Fysieke-kinesthetische intelligentie​: Activiteiten waarbij kinderen hun lichaam en spierkracht moet gebruiken om ideeën en gevoelens te uiten.

Versterkt door projecten waarbij kinderen hun lichaam en spierkracht moet gebruiken om ideeën en gevoelens te uiten.

Geschikte activiteiten: Vingerverven, hand- en voetafdrukken maken, beeldhouwen, decors maken en werken met grote vlakken met verschillende gereedschappen.

 


 

6. MUZIEK-WIJS


Muzikale intelligentie​: Activiteiten waarbij kinderen hun vaardigheden moeten gebruiken om stemmingen te begrijpen en te uiten - bijvoorbeeld in kleur en vorm - met geluiden en melodieën.

Versterkt door projecten waarbij kinderen hun vaardigheden moeten gebruiken om stemmingen te begrijpen en te uiten - bijvoorbeeld in kleur en vorm - met geluiden en melodieën.

Geschikte activiteiten: Luisteren naar muziek en geluiden tijdens het schilderen en tekenen met stiften, kleurpotloden en verf.

 


 

7. NATUUR-WIJS


Naturalistische intelligentie: Activiteiten waarbij kinderen de natuur ontdekken, leren begrijpen, respecteren en kopiëren.

Versterkt door projecten waarbij kinderen de natuur ontdekken, leren begrijpen, respecteren en kopiëren.

Geschikte activiteiten: Collages maken met voorwerpen uit de natuur, tekenen, schilderen en groei-projecten.

 


 

8. WOORD-WIJS


Taalkundige intelligentie: Activiteiten waarbij van kinderen wordt verlangd te denken in zinnen en nieuwsgierigheid te tonen voor nieuwe woorden en vreemde talen.

Versterkt door projecten waarbij van kinderen wordt verlangd te denken in zinnen en nieuwsgierigheid te tonen voor nieuwe woorden en vreemde talen.

Geschikte activiteiten: introductie van nieuwe materialen en gereedschappen die kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden.

 


 

9. GROEP-WIJS


Interpersoonlijke intelligentie: Activiteiten waarbij kinderen hun vaardigheden moeten gebruiken om onderscheid te maken tussen de verschillende emoties in andere mensen en activiteiten die samenwerking vereisen om te slagen.

Versterkt door projecten waarbij kinderen hun vaardigheden moeten gebruiken om onderscheid te maken tussen de verschillende emoties in andere mensen en activiteiten die samenwerking vereisen om te slagen.

Geschikte activiteiten: het gezamenlijk maken van een groot schilderij, cadeautjes maken voor elkaar, het uitwisselen van ideeën.
 


 

10. GETAL-WIJS


Logisch-wiskundige intelligentie: Activiteiten waarbij kinderen hun vaardigheden moeten gebruiken om berekeningen te maken om het gewenste resultaat te bereiken.

Versterkt door projecten waarbij kinderen hun vaardigheden moeten gebruiken om berekeningen te maken om het gewenste resultaat te bereiken.

Geschikte activiteiten: Het rijgen van kralen aan een snoer in een bepaalde lengte met een bepaald patroon van verschillende kralen in diverse kleuren.

 

De bron van Creativ Leren

Theoretisch wordt intelligentie niet alleen gemeten aan de capaciteit van intellectueel begrijpen. Intelligentie is een veel breder begrip, dat onderwijs, zelfbeeld, sociale vaardigheden, het vermogen om waar te nemen, te onthouden, aan te passen, resoneren, classificeren, filosoferen, enz. omvat. Met dit in het achterhoofd, wijst onze bron voor Creativ Leren, Jørn Martin Steenhold, erop dat de tien vormen van intelligenties daadwerkelijk kunnen worden gestimuleerd bij 3 tot 11-jarige kinderen door middel van creatieve projecten.

Creative Leren Symboolverklaring

De cijfers geven een indicatie van de leeftijd waarop kinderen de mentale en motorieke vaardigheden hebben om het beschreven idee of proces onder de knie te kunnen krijgen.

Creativ Leren is een gratis educatief gereedschap voor opvoeders en leraren. Download en print tot wel 100 instructies in deze categorie van onze website en lees meer over hoe de bevordering van elke intelligentie is gedefinieerd. Veel projecten stimuleren meer dan één vorm van intelligentie.