Onderzoek heeft aangetoond, dat fantasie en creativiteit de intellectuele ontwikkeling van kinderen bevorderen!
Het rijgen van kralen in patronen, naar vorm, kleur en langte, stimuleert wiskundig inzicht.

Alle ideeën hebben een educatieve basis voor de mogelijke leerresultaten, afhankelijk van leeftijd, naast ervaring met knutseltechnieken en een mooi resultaat!

Professionele ervaring met Creatief Leren

Bent u leraar/lerares of pedagogisch medewerker/ster voor kinderen van 3-11 jaar? Dan kunnen de ervaringen van andere professionals met Creatief Leren interessant voor u zijn. Hier vindt u hun documentatie en evaluatie van de verschillende intelligentie bevorderende activiteiten met creatieve materialen.

De bron van Creatief Leren

Theoretisch wordt intelligentie niet alleen gemeten aan de capaciteit van intellectueel begrijpen. Intelligentie is een veel breder begrip,
dat onderwijs, zelfbeeld, sociale vaardigheden, het vermogen om waar te nemen, te onthouden, aan te passen, resoneren, classificeren,
filosoferen, enz. omvat. Met dit in het achterhoofd, wijst onze bron voor Creativ Leren, Jørn Martin Steenhold, erop dat de tien vormen
van intelligenties daadwerkelijk kunnen worden gestimuleerd bij 3 tot 11-jarige kinderen door middel van creatieve projecten.

1

Ruimtelijke intelligentie

Activiteiten waarbij kinderen vaardigheden moeten gebruiken als waarnemen, herkennen en zich uitdrukken binnen de ruimtelijke, echte wereld.

Versterkt door: activiteiten waarbij kinderen vaardigheden moeten gebruiken als waarnemen, herkennen en zich uitdrukken binnen de ruimtelijke, echte wereld. 

Geschikte activiteiten: modelleren, gieten, maken van papier-maché, kaarsen en snoepjes.

 

2

Existentiële intelligentie

Activiteiten waarbij kinderen gaan herkennen dat het leven voor ieder kind anders is.

Versterkt door: activiteiten waarbij kinderen gaan herkennen dat het leven voor ieder kind anders is.

Geschikte activiteiten: tekenen, verven en het maken van collages. Collages kunnen ook worden gebruikt als visuele documentatie van de nieuw verworven kennis. 

3

Intuïtive intelligentie

Activiteiten waarbij kinderen hun vermogen moeten gebruiken om gevolgen te voorspellen.

Versterkt door: activiteiten waarbij kinderen hun vermogen moeten gebruiken om gevolgen te voorspellen.

Geschikte activiteiten: experimenteren met nieuwe creatieve materialen en voorwerpen verzameld in de natuur, kleuren mengen, het gebruik van lijm, tape en vernis.

4

Intrapersoonlijke intelligentie

Activiteiten die het zelfbewustzijn van kinderen bevorderen en hen leert keuzes te maken, ook als hun omgeving niet dezelfde mening is toegedaan.

Versterkt door: activiteiten die het zelfbewustzijn van kinderen bevorderen en hen leert keuzes te maken, ook als hun omgeving niet dezelfde mening is toegedaan.

Geschikte activiteiten: alles met een gevarieerd aanbod van materialen waarbij keuzes gemaakt moeten worden voor een persoonlijke creatie.

5

Lichamelijk-kinesthetische intelligentie

Activiteiten waarbij kinderen hun lichaam en spierkracht moet gebruiken om ideeën en gevoelens te uiten.

Versterkt door: activiteiten waarbij kinderen hun lichaam en spierkracht moet gebruiken om ideeën en gevoelens te uiten.

Geschikte activiteiten: Vingerverven, hand- en voetafdrukken maken, beeldhouwen, decors maken en werken met grote vlakken met verschillende gereedschappen.

6

Muzikale intelligentie

Activiteiten waarbij kinderen hun vaardigheden moeten gebruiken om stemmingen te begrijpen en te uiten - bijvoorbeeld in kleur en vorm - met geluiden en melodieën.

Versterkt door: activiteiten waarbij kinderen hun vaardigheden moeten gebruiken om stemmingen te begrijpen en te uiten - bijvoorbeeld in kleur en vorm - met geluiden en melodieën.

Geschikte activiteiten: Luisteren naar muziek en geluiden tijdens het schilderen en tekenen met stiften, kleurpotloden en verf.

7

Naturalistische intelligentie

Activiteiten waarbij kinderen de natuur ontdekken, leren begrijpen, respecteren en kopiëren.

Versterkt door: activiteiten waarbij kinderen de natuur ontdekken, leren begrijpen, respecteren en kopiëren.

Geschikte activiteiten: Collages maken met voorwerpen uit de natuur, tekenen, schilderen en groei-projecten.

8

Taalkundige intelligentie

Activiteiten waarbij van kinderen wordt verlangd te denken in zinnen en nieuwsgierigheid te tonen voor nieuwe woorden en vreemde talen.

Versterkt door: activiteiten waarbij van kinderen wordt verlangd te denken in zinnen en nieuwsgierigheid te tonen voor nieuwe woorden en vreemde talen.

Geschikte activiteiten: introductie van nieuwe materialen en gereedschappen die kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden.

9

Interpersoonlijke (emotionele) intelligentie

Activiteiten waarbij kinderen hun vaardigheden moeten gebruiken om onderscheid te maken tussen de verschillende emoties in andere mensen en activiteiten die samenwerking vereisen om te slagen.

Versterkt door: activiteiten waarbij kinderen hun vaardigheden moeten gebruiken om onderscheid te maken tussen de verschillende emoties in andere mensen en activiteiten die samenwerking vereisen om te slagen.

Geschikte activiteiten: het gezamenlijk maken van een groot schilderij, cadeautjes maken voor elkaar, het uitwisselen van ideeën.

10

Logische-wiskundige intelligentie

Activiteiten waarbij kinderen hun vaardigheden moeten gebruiken om berekeningen te maken om het gewenste resultaat te bereiken.

Versterkt door: activiteiten waarbij kinderen hun vaardigheden moeten gebruiken om berekeningen te maken om het gewenste resultaat te bereiken.

Geschikte activiteiten: Het rijgen van kralen aan een snoer in een bepaalde lengte met een bepaald patroon van verschillende kralen in diverse kleuren.